2021 Menu

Følg Kongen

Uge 31, 2021
af Rick Joyner

Som min ven Francis Frangipane kan lide at sige: "Vi er kaldet til at følge Emmanuel, ikke en manual." Vi må forstå denne sandhed, hvis vi skal blive på livets vej efter Jesus og ikke kun principper om Ham. Vores sandhed er en person, der har kaldt os ind i et personligt forhold til sig selv.

Dette skal ikke forringe vores hengivenhed og ærbødighed for Guds skrevne ord, Bibelen. Hvis Jesus, som er Ordet, ville tage Han's holdning til "Det står skrevet" når Han blev udfordret af djævelen, hvor meget mere har vi så ikke brug for at kende og stå på Skriften. Bibelen var dog aldrig beregnet til at erstatte vores forhold til Herren selv eller Han's Ånd, som Han sendte for at være vores Vejleder.

Så vigtig som Bibelen er, sagde Jesus ikke, at Han ville sende os en bog for at føre os ind i hele sandhed, men at Han ville sende Han's Ånd for at gøre dette. Han's Bog er vigtig, og vi vil gerne kende den så godt som vi kan, fordi læren er fastlagt i Han's skrevne ord, men Bibelen var ikke tiltænkt at indtage Helligåndens sted. Selv Bibelen, hvis den ikke læses med Helligånden, vil bare være det, der kaldes "døde bogstaver". Disse samme ord bliver, når de læses af Ånden, livgivende himmelsk manna. De dækker vores behov, når vi vandrer på vejen, men selve vejen er en Person, vi skal følge.

Der er to primære måder, hvorpå vi genkender andre mennesker: ved deres ansigt og ved deres stemme. Hvor mange mennesker kunne du genkende ved deres hånd? Men hvor mange kristne kender Gud kun ved Han's hånd, hvad Han giver dem eller kan gøre for dem? I Johannes 10 forklarede Herren, at Han's får kender Han's stemme, og de følger Ham, fordi de kender Han's stemme. Selv under den gamle pagt blev Israel gentagne gange bedt om at adlyde Han's bud og lytte til Han's stemme. Selv med alle de instruktioner, de fik for deres liv, måtte de stadig kende og lytte til Han's stemme.

I dag tror mange troende kristne, at vi nu ikke længere har brug for, at Gud taler til os eller har brug for profetier, fordi vi nu har Bibelen. Tænk på, hvordan enhver brud ville have det, hvis hendes mand på hendes bryllupsdag fortalte hende, at Han havde skrevet en bog til hende, der fortalte hende alt, hvad Han forventede af hende, så Han aldrig behøvede at tale med hende igen! Hvilket forhold ville det være? Ved denne form for undervisning, der er i modstrid med de skrifter, de har lagt i Herrens sted, er det dem, der er skrevet om i 2 Tim. 3:5, ”at holde fast i en form for gudsfrygt, selvom de har benægtet dens magt;" undgå sådanne mænd som disse. ”

Kvaliteten af hvert forhold vil blive bestemt af kvaliteten af kommunikationen. Herren har kommunikeret til os om Han's veje gennem Bibelen, om vores daglige løbende forhold til Ham. Han har sendt sin Ånd, ikke bare for at give os vejledning, men for at være vores Vejleder og føre os til Jesus.

Vi bør altid værdsætte Bibelen som den primære måde, Herren lærer os de doktriner, der tvinger os til at leve retfærdigt for Ham, men Jesus sagde i Matt. 4:4. "Der står skrevet: 'MENNESKET SKAL IKKE LEVE AF BRØD ALEN, MEN VED HVERT ET ORD, DER GÅR UD AF GUDS MUND.'” Vi lever efter det ord, der“ udgår ”fra Han's mund, nutid, ikke ordet, der“ fortsatte ”, datid.

Herrens navn er "Jeg er", ikke "Jeg var" eller "Jeg vil være." For at kende Ham må vi kende Ham i nuet. Han er den "levende Gud", og selvom vi ønsker at kende historien om Han's handlinger og omgang med mennesker, som vi har i Bibelen, må vores forhold til Ham være i nuet. Så meget som vi er taknemmelige for Jesus fra Nazareth, er Han ikke længere Jesus fra Nazareth, men Han er Kongernes konge, der sidder på en trone over alle herskere og herredømme i himmel og jord. Sådan må vi kende Ham nu.

I slutningen af dette år vil ugens ord fokusere på, hvordan vi kender og vandre med Ham, kender Han's stemme og søger Han's ansigt, hvilket vi er befalet at gøre.

Ugens Ord 32
OP